Smalan
-
Hva er refinansiering?Refinansiering er at du flytter gjelden din fra en part over til en annen part. På denne måten kan du samle flere forbrukslån og kredittkortgjeld til ett rimeligere lån. Du får lavere gebyrer og kun én faktura å forholde deg til noe som gir deg bedre oversikt og kontroll.
-
Hva er renten på lånet?Rente er det man må betale ekstra for å få låne penger utover selve lånebeløpet. Renten er individuell og blir fastsatt på bakgrunn av en kredittvurdering vi gjør når du søker om LOKALBANK Smålån.
-
Kan lånerenten endres?Lånet er et annuitetslån med flytende rente. Renten følger utviklingen i markedsrenten i hele låneperioden, og kan dermed justeres opp eller ned.
-
Hva er forskjellen på nominell og effektiv rente?
Nominell rente er pålydende rente for LOKALBANK Smålån fra vår prisliste. Det er selve grunnrenten på lånet.
Den effektive renten forteller deg hvor mye du faktisk betaler for lånet. Den effektive renten beregnes på grunnlag av nominell rente, etableringsgebyr, termingebyr samt nedbetalingstid.
-
Får jeg andre kostnader eller gebyrer på lånet?I tillegg til renten kommer et etableringsgebyr på kr 650 og et termingebyr på kr 40. Disse kostnadene er inkludert i den effektive renten.
-
Hva er termin- og etableringsgebyr?
Termingebyr er et gebyr som betales per betalingstermin.
Etableringsgebyr er et engangsgebyr for opprettelse av et forbrukslån. Dette gebyret legges til lånet slik at du får utbetalt for eksempel kr 50 000 mens lånet som skal tilbakebetales er på kr 50 650.
-
Hvor lenge er lånetilbudet gyldig?Tilbudet på finansiering er gyldig i 30 dager fra den dagen du mottar det.
-
Hvordan får jeg lånet utbetalt?Du signerer lånedokumentene med BankID og vi utbetaler til din konto innen én arbeidsdag. Lengre behandlingstid må påregnes ved refinansiering, der vi er pålagt å hente informasjon fra ekstern finansinstitusjon.
-
Kan jeg opprette AvtaleGiro?Ja, du kan opprette AvtaleGiro for automatiske trekk hver måned. Da slipper du å huske på forfallsdatoer siden fakturaen betales automatisk, og du unngår purringer.
-
Kan jeg opprette eFaktura?Du kan si «Ja» til å opprette eFaktura i mobil- og nettbanken når du betaler første faktura som kommer på papir. Du kan også søke opp Eika Kredittbank i mobil- og nettbanken for å opprette eFaktura.
-
Hvordan betaler jeg tilbake lånet mitt?
-
Kan jeg nedbetale lånet raskere?Ja, det er fullt mulig og det koster ikke noe ekstra. Hvis du har mulighet til å betale ned raskere, anbefaler vi dette siden de totale lånekostnadene og nedbetalingstiden reduseres.
-
Er det mulig å gjøre en ekstra innbetaling?Ja, du kan når som helst innbetale ekstra på lånet. Det fører til kortere nedbetalingstid og lavere totale lånekostnader. Du bruker det samme kontonummeret som når du betaler inn månedlige avdrag. Det er viktig å huske å betale de månedlige fakturaene i tillegg.
-
Kan løpetiden på lånet forlenges?Ja, send en e-post til LBkredittkort@eika.no hvis du ønsker å forlenge løpetiden på lånet ditt.
-
Hva gjør jeg hvis jeg får problemer med å betale?Ta kontakt med oss på +47 915 09 571 eller e-post LBkredittkort@eika.no så snart som mulig for å finne en løsning hvis du får problemer med å tilbakebetale lånet ditt.